За месяц встретил два сервера у различных организаций с такой ошибкой. И первый и второй являлись контроллерами домена.
image

“STOP: c00002e2 Directory Services could not start because of the following error: A device attached to the system is not functioning.

Error Status: 0xc0000001. Please shutdown this system and reboot into Directory Services Restore Mode, check the event log for more detailed information.”


Случилось это все из-за перепада напряжения, и резервных копий конечно не было.

Сервер загружался только в режиме восстановления служб и каталогов.

Поиск в интернете подсказал использовать утилиту ntdsutil для починения:


  1. Restart the server and press F8 key, select Directory Services restore mode.
  2. Log in with the local administrator username and password
  3. Type: cd \windows\system32
  4. Type: NTDSUTIL
  5. Type: activate instance NTDS
  6. Type: files
  7. If you encounter an error stating that the Jet engine could not be initialized exit out of ntdsutil.
  8. Type: cd\
  9. Type: md backupad
  10. Type: cd \windows\ntds
  11. Type: copy ntds.dit c:\backupad
  12. Type: cd \windows\system32
  13. Type: esentutl /g c:\windows\ntds\ntds.dit
  14. This will perform an integrity check, (the results indicate that the jet database is corrupt)
  15. Type: esentutl /p   c:\windows\ntds\ntds.dit
  16. Agree with the prompt
  17. Type: cd \windows\ntds
  18. Type: move *.log c:\backupad   (or just delete the log files)
Это должно завершить ремонт. Чтобы убедиться, что после ремонта успешно работает:
  1. Type: cd \windows\system32
  2. Type: ntdsutil
  3. Type: activate instance ntds
  4. Type: files        (you should no longer get an error when you do this)
  5. Type: info       (file info should now appear correctly)
One final step, now sure if it’s required:


From the NTDSUTIL command prompt:

  1. Type: Semantic Database Analysis
  2. Type: Go